Het is best lastig om van gepersonaliseerd leren een definitie te maken. Je kunt gepersonaliseerd leren eerder als concept zien dan als definitie. Hierbij staat de leerling als individu centraal en wordt zijn ontwikkeling nauwlettend gevolgd. De laatste jaren is gepersonaliseerd leren steeds populairder geworden. Ben jij geĂŻnteresseerd in gepersonaliseerd leren en wil je weten wat dit inhoudt? Lees er meer over in deze blog!
Wat is gepersonaliseerd leren?
Bij gepersonaliseerd leren wordt de lesstof op maat gemaakt voor de leerling. Op deze manier kan de leerling zich optimaal ontwikkelen. Tegenwoordig is gepersonaliseerd grootschaliger geworden door ontwikkelingen in nascholing basisonderwijs. Hierdoor worden er steeds vaker ICT-systemen gebruikt zodat meer leerlingen tegelijkertijd gebruik kunnen maken van gepersonaliseerd leerstof.
Gepersonaliseerd leren in de praktijk
Bij gepersonaliseerd leren wordt er gekeken naar het tempo waarop de leerling leerstof eigen maakt, wat zijn niveau is en waar zijn talenten en zwakke punten liggen. Nadat deze gegevens zijn vastgelegd wordt er een gepersonaliseerd leerschema voor de leerling gemaakt. Wanneer meerdere leerlingen aan gepersonaliseerd leren doen, dan worden ze afhankelijk van hun leerschema in dezelfde groep ingedeeld voor gezamenlijke les over een bepaald onderwerp. Tegenwoordig wordt de ontwikkeling van de leerling bijgehouden op een computersysteem.
Wie maakt gebruik van gepersonaliseerd leren?
Gepersonaliseerd leren staat bij veel scholen nog in de kinderschoenen. Vaak draaien zij eerst een pilot om te kijken hoe het werkt en of het bij hun school past. In de ICT worden veel leerprogramma’s samengesteld. Zij werken samen met de scholen om de beste lesmethodes te maken.
Waarom gepersonaliseerd leren?
Wanneer er gebruik gemaakt wordt van technologie, kunnen grote aantallen leerlingen en studenten gebruik maken van gepersonaliseerde lesstof. Door middel van analytische modellen houden docenten de leervoortgang van de leerlingen bij. Ook kan de leerkracht hier kijken hoe leerlingen ervoor staan en wat er veranderd kan worden voor een betere leerervaring.
De nadelen van gepersonaliseerd leren
Gepersonaliseerd leren is een nieuw concept dat nog aan veel ontwikkelingen onderhevig is. Er is momenteel nog te weinig onderzoek gedaan naar de effecten van gepersonaliseerd leren waarbij er gekeken wordt naar het nut ervan en de meerwaarde van dit lesconcept. Veel vragen van docenten over gepersonaliseerd leren zijn nog onbeantwoord. Een ander nadeel van gepersonaliseerd leren is dat de dynamiek in de klas verandert en de docent een andere rol krijgt. Om van gepersonaliseerd leren een succes te maken is er een budget nodig en de juiste training.