Nederlands winkelgedrag definitief veranderd

0
645
Nederlands winkelgedrag definitief veranderd

Bij de Nederlandse consumenten is het winkelgedrag door de corona-epidemie permanent veranderd. Retailers die nu nog moeten instappen op een digitale strategie zijn te laat, zeggen Hans Eysing Smeets en Oscar Diele van Emerce Retail.

“Bij fysieke retail is er een soort regel die stelt dat als een consument in twee maanden tijd zeven keer naar een bepaalde zaak gat, dat hij ‘om’ is”, zegt Eysing Smeets. Veel klanten zijn door COVID online gaan bestellen, en als je deze redenering toepast zie je dat veel klanten zijn overgestapt en dat het aankoopgedrag bij deze klanten is veranderd. Online shoppen is nu bij nog meer klanten geïntroduceerd en ook normaal geworden.

“Shoppen in de stad wordt een vrijetijdsbesteding. Dat gaat terugkomen, maar zal niet voldoende zijn”. De eerste piek zal nog hoop geven aan de fysieke retail maar daarna zal dit gaan afnemen. Een deel van de fysieke winkels zal daardoor niet rendabel blijven als zij niet nu al geïnvesteerd hebben in een digitale strategie.

Ook retailers die al bezig waren met investeren in E-commerce moeten doorpakken volgens de retailconsultants. “Alleen een fysiek verkoopkanaal of alleen een online-verkoopkanaal is niet voldoende, maar een goede mix zou ideaal zijn. “E-commerce alleen is niet zaligmakend. Ik denk dat de helft van de bedrijven in de Twinkle100 geen winst maakt”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in