Gezond oud worden, hoe doe je dat?

0
66
gezond-oud-worden

Hoe kan je gezond oud worden?

Je leest het wel eens in de krant of op een website, dat iemand die al heel oud is beweerd dat hij of zij het geheim weet om oud te worden. Hier komen de raarste gewoontes uit rollen, neem elke dag een wijn of biertje, drink elke dag koffie of juist helemaal geen koffie of alcohol. Wat moet je nou geloven en wat zorgt er nou echt voor dat jij gezond oud kan worden?

Natuurlijk staat er een ding centraal en dat is dat niet iedereen het geluk heeft om zo oud te worden, dus als je deze tips op gaat volgen wordt je niet meteen 130. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je niet alleen gezond, maar ook gelukkig oud wordt. Dit staat ook bovenaan de lijst, zorg dat je gelukkig bent en doe activiteiten die jou gelukkig maken en je goed laat voelen.

Gezond oud worden met de juiste voeding

Voeding is essentieel, zorg dat je gezond eet en vooral niet te veel eet. Eet veel wortel- en knolgewassen, zoals zoete aardappelen en bijvoorbeeld noten, zaden en fruit. In een klein dorpje in Japan eten ze geen rijst maar zelf geteelde wortel en knolgewassen. Deze mensen worden gemiddeld 10 jaar ouder dan de rest van Japan. Natuurlijk heeft niet iedereen hier de mogelijkheid toe. Maar probeer zoveel mogelijk biologisch te eten, zo komen er zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen in je lichaam.

Eet ook niet al te veel vlees. Af en toe is niet erg, maar probeer het af te wisselen met vegetarisch vlees of vette vis. Dit komt omdat je lichaam niet gemaakt is om al dat vlees te verwerken en het heel belangrijk is om je darmen goed te behandelen.

Drink veel water en minder melk, natuurlijk is zuivel goed voor de mens maar niet in de hoeveelheid die de meeste mensen nemen. Daarnaast is het goed om minimaal 2 liter water op een dag te drinken. Dit zorgt ervoor dat de afvalstoffen in je lichaam sneller afgevoerd worden en de voedingsstoffen sneller worden aangeleverd.

Mentaal en Fysiek

Er zijn een aantal dingen die ervoor zorgen dat jij je beter gaat voelen, dit is omdat het bevorderlijk is voor je lichaam. Natuurlijk is het belangrijk om voldoende te bewegen, maar niet altijd wordt het skelet hierbij belast. Dit is wel belangrijk want zo blijft het lichaam werken om sterker te worden, zo komt je skelet ook in een betere conditie voor als je later oud bent.

Doe regelmatig aan ademoefeningen, dit zijn oefeningen die ervoor zorgen dat je beter en bewust ademhaalt. Zorg dat je vrolijk bent, dat je betrouwbaar bent en veel sociale banden creëert. Lach veel en ontspan genoeg. Dit zorgt ervoor dat je meer in het nu leeft en dus gelukkiger en gezonder oud wordt.

Leef je leven en zorg voor regelmaat, hierbij is slaap erg belangrijk en dat komt omdat dit het moment van de dag is dat je lichaam optimaal kan herstellen. Lach veel en houd van jezelf, zorg dat je voldoende uitdagingen hebt in je leven en gun jezelf de wereld.

Blue Zones

Er zijn een aantal plekken in de wereld waar deze punten (onbewust) geoptimaliseerd zijn en de mensen gemiddeld ouder worden als de rest van de wereld, er zijn vijf “Blue Zones” op Aarde.

Dit zijn: Sicilië (Italië), Loma Linda (Californië), Nicoya (Costa Rica), Ikaria, (Griekenland) en Okinawa (Japan). Naast dat de mensen in deze gebieden allemaal een rustig leven leiden en de punten van hierboven allemaal (onbewust) uitvoeren, hebben ook al deze plaatsen wat gemeen. Dat is dat al deze plaatsen best wel afgelegen zijn, de mensen leven ver van de stad af en waar ze een vrij geïsoleerd bestaan leiden. Het gaat om een gemeenschap die hecht samenleeft en die leven van de veeteelt, landbouw en visserij.

Een punt dat dus niet zo veel in deze plaatsen voorbij komt is stress, de mens maakt hier niet zo druk om alles. Mensen vinden het allemaal wel prima en leven hun eigen leventje, en dat is de gouden tip die wij jou meegeven: Leef rustig je eigen leventje, en maak je vooral niet te veel druk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here