Is kokosmelk gezond?

0
78
is kokosmelk gezond

Om dan maar eventjes met de deur in huis te vallen, ja en nee. Kokos melk heeft meerdere voor- en nadelen. Hoe gezond of ongezond is kokosmelk dan? Kokosmelk zit vol met Vitamine C, E en B. Vitamine C en E kunnen helpen met het stimuleren van het immuunsysteem en de B-vitamines zorgen voor de energie in jouw cellen. Verder zit kokosmelk nog boordevol met magnesium, kalium, fosfor en ijzer.

Magnesium – is een mineraal dat het lichaam nodig heeft voor een enorm groot aantal processen overal in het lichaam, zoals het omzetten van voeding in energie. Magnesium is verder belangrijk voor de werking van skeletspieren en de werking van hart- en bloedvaten.

Kalium – is een mineraal dat het lichaam nodig heeft voor belangrijke processen, zoals: Aanmaak van glycogeen (dat nodig is voor energieopslag), aanmaak van eiwitten, regelen van de vochtbalans en de bloeddruk.

Fosfor – of fosfaat is een mineraal. Samen met calcium geeft het stevigheid aan botten en tanden. Ook speelt fosfor een rol bij de energiestofwisseling in het lichaam. Fosfor komt vooral voor in melk, melkproducten, kaas, vis, vlees, peulvruchten en volkoren producten.

IJzer – is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. IJzer is verder nodig om in onze cellen energie te produceren en ijzer draagt bij aan een normale werking van het afweersysteem.

Voor- en nadelen van kokosmelk

Bijna elk product heeft zo wel zijn voor- en nadelen, kokosmelk dus ook. Hieronder staan twee rijtjes met de plus- en minpunten van kokosmelk.

Voordelen:

  • Effect op gewicht en metabolisme; kokosmelk remt de eetlust
  • Keto-vriendelijk
  • Geschikt bij lactose-intolerantie
  • Bevat laurinezuur

Nadelen:

  • Hoog in calorieën
  • Hoog in vet (kokosmelk bevat veel verzadigd vet, vaak tot wel 80-90% van het totale vet)
  • Sommige varianten bevatten BPA (Bisfenol A); BPA is een chemicaliën waarbij een link is gelegd met bepaalde aandoeningen en ziektes zoals vruchtbaarheidsproblemen en kanker. Gelukkig zijn er ook varianten zonder BPA. Vaak is het beter om te kiezen voor de soorten kokosmelk die niet in een blik zitten, maar in een pak.

Waar let je op als je kokosmelk koopt in de supermarkt?

Als je kokosmelk wilt kopen in een supermarkt is het dus belangrijk om te kijken in welke verpakkingen BPA zit en in welke niet, omdat het mogelijk nadelig kan zijn voor de gezondheid. Omdat kokosmelk veel calorieën bevat is het een mogelijkheid om een light-versie te kopen als dit beter past bij je doelen, bijvoorbeeld afvallen, omdat de light-versies minder calorieën bevatten. Verder is er nog een optie om biologisch te gaan, echter biedt de biologische versie geen extra voordelen op qua gezondheid.

Hoe wordt kokosmelk gemaakt?

Om te snappen hoe kokosmelk gemaakt wordt, moeten we eerst het verschil weten tussen kokosmelk en kokoswater. Kokoswater is het water dat van nature in de kokosnoot zit. Kokoswater ontstaat doordat de kokosnoot water opneemt via de kokospalm en regenwater. Het water wordt tijdens dit proces gefilterd zodat alle afvalstoffen verdwijnen en er schoon water in de kokosnoot blijft zitten.

Kokosmelk wordt gemaakt door het vruchtvlees van de kokosnoot te malen en dit te mengen met het kokoswater. Het vruchtvlees wordt gekookt in water en de stukjes die overblijven worden eruit gefilterd. Dit wordt herhaald totdat er een mooie gladde vloeistof overblijft. Vaak worden er emulgatoren en stabilisatoren gebruikt om de ‘melkachtige’ structuur te behouden.

Waarvoor kan je kokosmelk gebruiken?

Kokosmelk is een heel veelzijdig product, je kan er namelijk alles meedoen. Vooral in de Aziatische keuken voor het product veel gebruikt. Denk hierbij aan Thaise en Indische curry. Ook wordt het veel gebruikt in linzensoep en pompoensoep zodat de soep een stuk romiger wordt. Wat ook erg populair is in Azië is om rijst te koken in kokosmelk in plaats van water. Dit zorgt ervoor dat de rijst erg dik en romig wordt met een lekkere zoete smaak.

Als dessert of tussendoortje doet kokosmelk het tevens ook goed. Je kunt er bijvoorbeeld slagroom van maken of je pakt kokosyoghurt en doet allerlei soorten vruchten en een handje noten bij. Natuurlijk kan de kokosmelk ook lekker los gedronken worden.

Gerelateerd artikel:
Helpt kokosolie echt tegen eczeem?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here