Wat is goede voeding tegen depressie?

0
100
gezonde-voeding-longen

Een stukje chocola om gelukkig de dag door te komen of een banaan tegen je depressieve gedachten. Onderzoek toont aan dat er een verband kan zijn tussen een depressie en voeding. Sommige voedingsbronnen zijn slecht voor je fysieke staat maar hebben ook een negatief effect op je mentale gesteldheid. Maar wat is dan de beste voeding tegen depressie?

De neurotransmitters

Om goed te kunnen begrijpen welk eten helpt tegen depressie moet je eerst begrijpen wat de neurotransmitters zijn. Neurotransmitters zijn hormonen die jou laten ‘voelen’. Een voorbeeld hiervan is dopamine, dit hormoon zorgt voor een opgewekt gevoel en een gevoel van welzijn. Ook Serotonine is een neurotransmitter en komt vrij als we bijvoorbeeld gaan Wandelen of een andere vorm van beweging doen. Serotonine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd.

Beste voeding tegen depressie

Voeding die helpt met het stimuleren van dopamine en serotonine is dus vaak goede voeding tegen depressie omdat het je ‘gelukkiger’ kan laten voelen. Wij hebben een lijst gemaakt met voeding die helpt tegen depressie:

  • Bananen.
    In bananen zit de aminozuur tryptofaan en en deze stof bevordert de aanmaak van serotonine. Dus: Eet veel bananen, bananen zijn gezond!
  • Noten en Zaden.
    Noten en zaden zoals amandelen en pompoenzaadjes bevatten ook veel tryptofaan en stimuleren dus ook de aanmaak van serotonine.
  • Koffie.
    In Nederland wordt er veel koffie gedronken, we staan zelfs op de eerste Uit onderzoek blijkt dat mensen hun dag leuker vonden als ze begonnen met een lekker bakkie pleur.
  • Donkere chocola
    Het wordt vaak gezegd door mensen, en er zit ook echt een waarheid in: chocola maakt gelukkig. De stofjes in cacao wekken positieve gevoelens op en zorgen ervoor dat je je minder gestrest voelt. Chocola met een hoog percentage cacao zorgt wel voor een beter effect.
  • Vette vis
    Ons brein bestaat voor een groot gedeelte uit vet en de membranen rondom het brein moeten gevoed worden met onverzadigde vetten. Vette vis bevat omega 3 en het eten hiervan bevordert de werking van de hersenen. En een goed werkend brein zorgt voor positieve gedachten!

Gezond eten helpt

Wat opvalt is dat gezond eten dus een positieve invloed heeft op je mentale welzijn. Groente, Fruit en vis zijn allemaal goede voedingsbronnen voor je lichaam en is dus ook essentiële voeding tegen depressie. Wil je meer informatie over gezondheid? Kijk dan op Leven Vandaag gezondheid voor het laatste gezondheidsnieuws.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here