Wat mag je eten als je wilt afvallen?

0
81
wat mag je eten als je wilt afvallen

Je wilt afvallen, maar je weet niet wat je wel en niet kunt eten. Kan ik nou wel of niet dat broodje met pindakaas eten? Je sport iedere dag, maar ziet soms geen verschil. Lees vooral verder, als je wilt weten wat je mag eten tijdens het afvallen en wat je beter kunt laten staan.

Hoe werkt afvallen?

Je lichaam heeft iedere dag een bepaald aantal calorieën nodig om te kunnen functioneren. De hoeveelheid calorieën die je per dag naar binnen kunt nemen zonder aan te komen ligt aan je dagelijkse beweging, je lichaamsgewicht en je leeftijd. Zodra je meer calorieën ga eten dan dat je verbruik worden er vetcellen aangemaakt, oftewel je komt aan. Wanneer je minder ga eten dan je dagelijkse behoefte, gaat je lichaam je vet gebruiken als brandstof, oftewel je valt af. Het is dus een balans. Eet je minder dan je verbruikt val je af, eet je meer kom je aan.

Het is aan te raden om ongeveer 300-400 calorieën onder je caloriebehoefte te gaan eten, zodat je wel afvalt, maar niet enorm veel honger krijgt. Op het internet zijn calculators te vinden om jouw caloriebehoefte te berekenen. Om je calorieën bij te houden kun je ook een aantal apps downloaden op je telefoon.

Wat mag je wel eten als je wilt afvallen?

Nu weten we hoe je moet afvallen, je moet namelijk onder je caloriebalans zitten. Om je maag de hele dag verzadigd te houden kun je het beste caloriearme voeding eten. Hieronder een aantal voedingsmiddelen waar weinig calorieën in zitten, maar je wel een verzadigd gevoel geven.

Eiwitten

Eiwitten verteren langzaam en geven je voor een langere tijd een verzadigd gevoel. Het is daarom niet zo gek om eiwitrijk voedsel te gaan eten, als je aan het afvallen bent. Een aantal voorbeelden van eiwitrijk voedsel zijn: zuivel, vlees, vis en eieren. Maar ook zijn er enkele plantaardige vormen zoals sojabonen, maïs, linzen en erwten. Er is dus genoeg keuze uit verschillende eiwitrijke voedselmiddelen.

Groenten en fruit

Groenten en fruit zijn ontzettend belangrijk voor je lichaam. Ook als je aan het afvallen bent is het belangrijk om genoeg groenten en fruit binnen te krijgen. De vitamines en vezels in fruit en groenten zijn erg belangrijk om je lichaam te laten functioneren.

Onverzadigde vetten

Je zou denken dat je vetten moet vermijden als je aan het afvallen bent. Ze bevatten veel calorieën, maar zijn toch van belang voor het functioneren van het menselijk lichaam. Wel moet je goed opletten dat je geen verzadigde vetten gaat eten, deze verhogen je cholesterol. Je kunt beter kiezen voor de onverzadigde vetten, deze verlagen juist het slechte cholesterol in je lichaam. Denk aan producten zoals noten, zaden, avocado’s en oliën.

Volkoren Voedingsmiddelen

Ook volkoren producten zijn aan te raden als je wilt afvallen. Koolhydraten blijven een belangrijk voor het menselijk lichaam. Ze geven het lichaam energie en houden je scherp. Wel kan je beter voor de volkoren producten kiezen, omdat hier veel vezels in zitten. De vezels in de volkoren producten zorgen ervoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Een paar voorbeelden zijn: volkoren brood, zoete aardappel, zilvervliesrijst en volkoren pasta.

Wat mag je niet eten als je wilt afvallen?

We weten nu wat je wel mag eten als je wilt afvallen. Maar welk eten moet je nou laten liggen als je wilt afvallen? Zie hieronder een aantal voedingsmiddelen die je beter kunt laten staan:

  • Suiker: in suiker zit ontzettend veel calorieën. Per 100 gram zitten er 386,7 calorieën in. Je zou suiker wel kunnen eten als je aan het afvallen bent, maar je moet het niet in grote hoeveelheden eten. Kijk dus goed naar de hoeveelheid suikers in de producten die je consumeert.
  • Sapjes: in sapjes zitten meestal veel suikers, waardoor er al snel veel calorieën in zitten. Ook krijg je door de sapjes geen verzadigd gevoel.
  • Alcohol: in een glas bier zitten ongeveer evenveel calorieën als een stroopwafel. Wanneer je dus een avond drinkt krijg je ontzettend veel calorieën binnen. Je kunt het glas alcohol beter laten staan en vervangen door een glas water.
  • Snacks met alleen Koolhydraten: deze koolhydraten zijn snelle koolhydraten die erg snel verteerd worden. denk aan normale pasta, brood, koek etc.

Conclusie

We zijn erachter gekomen hoe je kunt afvallen, je moet namelijk minder calorieën eten dan je verbruikt. Ook weten we nu wat je mag eten als je wilt afvallen, namelijk eiwitrijk voedsel, groenten en fruit, volkoren producten en onverzadigde vetten. Verder hebben we uitgelegd wat je niet mag eten als je wilt afvallen, namelijk suiker, sapjes, alcohol en snacks met alleen koolhydraten.

Je hoeft dus niet per se heel weinig te eten als je wilt afvallen. Hou je calorieën bij en zorg dat je 300-400 calorieën onder je caloriebehoefte blijft. Als laatste is het belangrijk om te vertrouwen op het proces, verwacht niet dat je binnen een week je doel behaalt. Gezond afvallen doe je op de lange termijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here