De gezondheidsvoordelen van wandelen

0
39
wandelen-gezondheids-voordelen

We doen het met z’n allen steeds vaker: wandelen. Sinds de komst van COVID-19 is er een grote toename te zien in het aantal wandelaars. Niet zo gek als je bedenkt dat veel mensen thuiswerken en bijna alle sportlocaties gesloten zijn. Leven Vandaag zocht uit wat precies de gezondheidsvoordelen van wandelen zijn.

De gezondheidsvoordelen van wandelen

Alleen al met een half uur wandelen per dag kan je je gezondheid verbeteren en een betere conditie opbouwen. Hieronder staan enkele van de gezondheidsvoordelen van wandelen opgesomd:

  • Ontspanning
    Iedereen die aan het werk is heeft een korte pauze nodig om even tot rust te komen. Een half uur wandelen kan helpen met het verminderen van stress. Daarnaast helpt het ook met het verbeteren van de nachtrust.
  • Conditie opbouwen
    Voor de meeste mensen zal een half uurtje wandelen geen al te grote uitdaging zijn. Maar voor sommige kan het wel een goed begin zijn om conditie op te bouwen. Door iedere dag te lopen en steeds sneller of langere stukken te lopen bouw je conditie op wat weer goed is voor je gezondheid.
  • Helpt met afvallen
    Met een half uurtje wandelen verbrand je gemiddeld zo’n 120 kilocalorieën, ideaal dus als je op dieet bent. Daarnaast gaat je lichaam door het bewegen er snel een stuk strakker uitzien.
  • Zorgt voor een lagere bloeddruk
    Iedere dag een half uurtje wandelen zorgt al voor een lager cholesterolgehalte en een lagere bloeddruk.
  • Een positief effect op het geheugen
    Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel bewegen in hun leven een beter geheugen hebben. Daarnaast vermindert dagelijks bewegen de kans op Alzheimer.
  • Het maakt je vrolijk
    Last but not least: Wandelen heeft een positief effect op uw humeur en dat mag in deze tijden zeker niet ontbreken. Door soms een korte pauze te nemen en een stuk te gaan wandelen wordt de stof serotonine aangemaakt. Dit hormoon wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd en helpt tegen depressiviteit.

    Waar wacht u nog op?

    Bovengenoemde zouden genoeg redenen moeten zijn om in de ochtend, middagpauze, na het werk of ieder ander moment dat het u uitkomt een stukje te gaan wandelen. De gezondheidsvoordelen van wandelen zijn dus ontzettend groot, en helemaal nu er mooie dagen aan zitten te komen is het een uitgelezen moment om (weer) te beginnen met wandelen. Dus waar wacht u nog op? Trek de wandelschoenen aan en begin met wandelen! En wil je andere tips en feitjes weten over gezondheid? Kijk dan op Leven Vandaag voor het laatste nieuws.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here