Al bijna een jaar terug werd de “Clubhouse” app gelanceerd, maar de laatste tijd is het platform pas echt gaan groeien. Deze app maakt dus kamers aan waardoor je kan communiceren met andere mensen. Maar wat houdt deze app eigenlijk in en waarom is het zo’n hype?
Grote investeringen
Begin dit kalenderjaar werd al snel bekend dat er 100 miljoen geïnvesteerd zou zijn in de Clubhouse app, heel gek voor een nog vrij onbekende app. Heel snel werd bekend dat deze app wel degelijk de aandacht zou krijgen wat ze nodig hadden, maar daar was wel een klein duwtje voor nodig. Even ruim een maand terug besloot Tesla eigenaar Elon Musk een openbaar interview te doen via Clubhouse en er ontstond meteen een enorme beweging naar het Social-Media platform.
Sinds dat moment is Clubhouse niet meer gestopt met groeien en ook in Nederland werd de app opgepakt. Momenteel heeft Clubhouse 8,1 miljoen downloads, daarvan zijn er 1 miljoen van Nederlanders. Al deze downloads zijn van iPhone-gebruikers, omdat de app momenteel alleen nog maar in de App Store te verkrijgen is en de makers zijn bezig om het platform ook in de Android store te krijgen.
Wat is Clubhouse eigenlijk?
Net zoals bijna alle Social-Media apps is Clubhouse gemaakt voor mensen die met elkaar willen communiceren. De app is niet voor iedereen verkrijgbaar, dit komt omdat hij alleen te downloaden is via een invite van iemand anders. Mocht jij een invite krijgen, dan kan jij de app downloaden en weer twee nieuwe mensen uitnodigen voor de app.
Op Clubhouse kan je een vergadering starten of aansluiten bij een vergadering, hierbij zijn er mensen aan het wordt en voeren een discussie. Er kunnen wel duizenden mensen deelnemen aan deze vergadering en meeluisteren, deze luisteraars kunnen dus niet deelnemen aan het gesprek. Als publiek kun je ook je hand opsteken en kan de spreker jou de beurt geven. De vergaderingen zijn niet terug te luisteren en zo blijft Clubhouse in het midden van een live talkshow en een podcast.
Blijft Clubhouse deze groei aanhouden?
Het ziet ernaar uit dat de groei van dit social media platform nog even zal doorgaan, maar dit zal waarschijnlijk stoppen als er meer versoepelingen komen in de maatregelen. Veel mensen zitten alleen thuis en zijn op zoek naar iemand om mee te communiceren, willen de discussie aangaan of simpelweg luisteren naar een discussie. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de app momenteel zoveel gebruikers heeft en het is daarom ook nog maar de vraag of Clubhouse ook zo populair blijft als de lockdown straks weg is.
Dankzij de investering van 100 miljoen in januari heeft het “nieuwe” Social-Media platform een enorme groei gemaakt, waardoor het in de belangstelling kwam van Elon Musk. Maar liefst 1/3 van de gebruikers komt uit de VS en zoals hierboven vermeld heeft het 1 miljoen Nederlandse gebruikers. Het is daarom ook niet gek om te denken dat deze app de komende periode nog meer downloads zal krijgen. Momenteel wordt Clubhouse daarom gewaardeerd op een waarde van 1 miljard dollar.