In Frankrijk is de Franse privacyautoriteit een onderzoek gestart naar het nieuwe privacybeleid van Apple. Apple wil een nieuw besturingssysteem invoeren die het gedrag van Applegebruikers volgt om aan de hand van deze gegevens advertenties te gaan verkopen.
Veel adverteerders hebben klachten ingediend bij de CNIL. Apple zou zijn eigen apps en advertenties in het nieuwe systeem voortrekken. De adverteerders zijn daarom bang dat de eigen advertenties op Apple apparaten minder efficiënt gaan worden. Onder andere Facebook klaagde eerder al over de wijziging van Apple en dat dit ten koste gaat van kleinere adverteerders.
De CNIL gaat vooral onderzoek doen naar het besturingssysteem en daarbij controleren of Apple zijn eigen apps dezelfde eisen op gaat leggen. Ook de reden achter de verandering van het systeem gaat onderzocht worden door de Franse privacyautoriteit. “Bedrijven zijn vrij om hun eigen regels te bepalen, deze regels mogen alleen niet concurrentiebeperkend zijn en geen oneerlijke voorwaarden opleggen”, zei het hoofd van CNIL Isabelle de Silva afgelopen woensdag. De resultaten uit het onderzoek van CNIL zullen dit jaar nog worden gepubliceerd.